?איך עובד מדחס של מזגן

איך עובד מדחס של מזגן

המדחס המשמש למיזוג האוויר עובד בצורה דומה למדחס של המקרר במטבח שלכם. העבודה של המדחס היא להעביר את נוזל הקירור דרך הצינור.
ישנם שלושה סוגי מדחסים נפוצים:

• מדחס בוכנה עם שני צילינדרים
• מדחס רדיאלי עם ארבעה צילינדרים
• מדחס צירי עם שישה צילינדרים

המנוע מניע את המדחס בעזרת חגורה. כאשר הוא עובד, המדחס לוקח את נוזל הקירור הנמצא תחת לחץ נמוך מהמאייד ודוחס אותו בהתאם למהירות ולטמפרטורת האוויר. צד הכניסה ידוע כצידו של הלחץ הנמוך, וצד היציאה ידוע כצידו של הלחץ הגבוה.

המדחס דוחס את נוזל הקירור ומעלה את הטמפרטורה שלו ליותר מהטמפרטורה של האוויר מסביב. לאחר מכן, המדחס דוחק את נוזל הקירור לתוך המעבה.

מצמד המדחס

למדחס המיזוג יש מצמד אלקטרומגנטי היכול למשוך או לדחוף את גלגל המדחס. גלגל המדחס תמיד מסתובב כאשר המנוע פועל, אך המדחס פועל רק כאשר הגלגל מחובר לידית הדחיקה של המדחס.

כאשר מערכת זו מופעלת הזרם עובר דרך הסוללה האלקטרומגנטית. הזרם מושך את זה אל לוחית העוגן. המשיכה המגנטית החזקה מושכת את לוחית העוגן כנגד צידו של הגלגל המסתובב. זה מצמיד את הגלגל ואת לוחית העוגן אחד לשנייה; לוחית העוגן מניעה את המדחס.

כאשר המערכת מכובה והזרם מפסיק לעבור דרך הסוללה האלקטרומגנטית, קפיצים שטוחים מושכים את לוחית העוגן הרחק מהגלגל.

הסוללה המגנטית לא מסתובבת משום שהמגנטיות שלה מועברת דרך הגלגל אל לוחית העוגן. לוחית העוגן והחיבור של מרכז הגלגל מהודקים אל ידית הדחיקה של המדחס. כאשר הוא לא מניע את המדחס, המצמד מסתובב על שורה כפולה של מסבי כדוריות.

טבעת הנעה של מדחס מערכת המיזוג

בתוך מדחס הקירור של המזגן ישנה טבעת הנעה העשויה מחומר חיכוך אשר מורכבת אל שני צידי הדיסקית הנעה. כאשר הדיסקית מסתובבת, חומר החיכוך דוחף את כל מסבי הכדוריות (המורכבים אל הבוכנה) אחורה וקדימה.

המעבה

המעבה הוא צינור ארוך אשר עובר בצורה מפותלת לאורך תריסי קירור רבים, והוא די דומה למאייד במבנהו. המעבה מורכב בקדמתו של הרדיאטור בכדי לנצל את האוויר הנדחק המסופק על ידי המאוורר ותנועת המכונית.

כאשר נוזל הקירור הנמצא בלחץ גבוה (אדים) זורם לתוך המעבה, הוא מספק חום ומחמם את המעבה. זה גורם למעבה להתחמם יותר מאשר האוויר הנדחק העובר דרך המעבה. המעבה מעביר את החום שלו אל האוויר הנדחק ומחזיר את גז הקירור חזרה למצב של נוזל קר בשסתום ההרחבה, ומשם הוא ממשיך חזרה אל המאייד.

המאייד

המאייד הוא צינור ארוך או סוללה מפותלת אשר עובר בצורה מפותלת, הלוך וחזור, לאורך תריסי קירור רבים. הוא די דומה למעבה במבנהו. גז הקירור נמצא במצב נוזל כאשר הוא נכנס אל המאייד. המאוורר מעיף אוויר חם על המאייד. האוויר החם גורם לנוזל הקירור לרתוח. זה אומר שהוא סופג את החום מהאוויר החם. ברגע שהוא סופג את החום מהאוויר החם, האוויר החם כבר לא חם יותר. אותו מפוח שמעיף את האוויר החם (שכעת הוא אוויר "קר") על המאייד, ממשיך להזרים אותו לתוך פנים מכוניתכם, וכך יש לכם — מיזוג!

המאייד גם מסלק את הלחות מהאוויר המגיע דרך התריסים שלו, והופך אותה למים. המים פשוט מתנקזים.

טמפרטורת סוללת המאייד יכולה לנוע מ-0.5 מעלות צלזיוס (33 מעלות פרנהייט) ועד למינוס 18 מעלות צלזיוס (0 מעלות פרנהייט). אם היא יורדת מתחת ל-0 מעלות צלזיוס (32 מעלות פרנהייט), הלחות שאמורה להתנקז מהסוללה תקפא. לכן נעשה שימוש במתג תרמוסטטי לחיבור וניתוק שלה אל המדחס לפי הצורך.

שסתום הרחבה

שסתום ההרחבה קובע את כמות נוזל הקירור הנכונה העוברת אל המאייד, והוא מוריד את לחץ נוזל הקירור.

כאשר המדחס מתחיל לעבוד, שסתום ההרחבה נפתח ונוזל הקירור זורם דרך מסננת בפתח הכניסה של הלחץ הגבוה. ברגע שנוזל הקירור נמצא בשסתום ההרחבה, הוא מתאים את הלחץ שלו כראוי. כאשר למאייד יש צורך בנוזל קירור נוסף, שסתום ההרחבה מאפשר זרימה של הכמות הנחוצה של נוזל הקירור בלחץ נמוך לתוך צינורות הסוללה.

שסתום ההרחבה מתחזק את האיזון העדין בין עומס החום ויעילות הקירור של המאייד.

שסתום פריקה/יניקה

שסתומי פריקה ויניקה מאפשרים למערכת מיזוג האוויר להתרוקן ולהתמלא. שסתומים אלה גם מספקים מיקומים שבהם ניתן לבדוק את המערכת על ידי מדי לחץ. זהו שסתום עם מנגנון קפיצי הדומה לשסתום בצמיג.

ממסר המדחס

צינור קפילרי ממתג מסתובב נותן למתג לדעת מה הטמפרטורה במאייד. מתג זה מפעיל ומכבה את המדחס כדי לשמור על טמפרטורת המאייד בין 0 ל-7 מעלות צלזיוס (בין 32 ל45 מעלות פרנהייט). מתג הממסר מונע מהלחות לקפוא על ליבת המאייד.

חגורת המדחס

המדחס הוא מנוע המונע על ידי חגורה בקדמת גל הארכובה.

5 (100%) 1 vote